Tranzitiniai elektros kabeliai požeminiuose garažuose: nuo ugnies patikimų apsaugos tik PROMATECT®-L500

Kaip pasirinkti reikiamą sistemą tranzitinių elektros kabelių, kurių apvalkalas sudarytas iš itin degių medžiagų, apsaugai projektuojant itin jautrius gaisrams požeminius garažus? Deja, šiai dienai rinkoje vos viena sistema atitinka visus tam keliamus reikalavimus. Tai kalcio silikato pagrindu gaminamos plokštės PROMATECT®-L500.
Tranzitiniai elektros kabeliai požeminiuose garažuose: nuo ugnies patikimų apsaugos tik PROMATECT®-L500

Apsaugos svarba

Kodėl toks didelis dėmesys skiriamas kabelių apsaugai? Kuo tinkleliai ar stiklo audiniai prastesni? Tranzitiniai kabeliai transportuoja elektros energiją visam statiniui, taip pat visoms avarinėms sistemoms, kurios privalo veikti net gaisro metu. Antra, šių ar kitų elektros kabelių apvalkalas sudarytas iš ypač degių ir nuodingas dujas išskiriančių medžiagų. Automobilių saugyklos yra itin jautri vieta gaisro metu. Staigus uždūminimas gali žmones suklaidinti pasirenkant evakuacinį kelią, tuo pačiu gali lengvai apnuodyti toksiškomis dujomis.

Yra statybos specialistų, manančių, jog kabeliams paslėpti pakanka juos užtinkuoti ar paslėpti po termoizoliacijai skirtos mineralinės vatos plokštėmis. Tokia „apdaila” negali būti vadinama apsauga nuo ugnies. Atsparumo ugniai EI tai neužtikrina. Gaisro metu tinkas suaižės, suskilinės ir iškris, termoizoliacijai skirta vata taip pat negarantuoja tokios gaisrinės apsaugos, kokios reikia EI atsparumo ugniai komunikacijoms. Elektros kabeliai bus pažeisti, energijos tiekimas nutrauktas. Apsauginė sistema turi būti išbandyta ir sertifikuota. Joks savadarbis užtinkavimas ir mineralinių ar gipsinių plokščių panaudojimas šiuo atveju visiškai netinka.

Automobilių saugyklų projektavimas

Statybos techninio reglamento STR 2.02.08:2005 „Automobilių saugyklų projektavimas“ 70p. teigia: ..per automobilių saugyklos patalpas klojant tranzitu inžinerines komunikacijas, skirtas pastatui, prie kurio pristatyta arba kurio intarpe įrengta saugykla, minėtos komunikacijos (išskyrus vandentiekio, kanalizacijos, šilumos tiekimo, pagamintų iš metalinių vamzdžių) turi būti izoliuojamos EI 45 atsparumo ugniai statybinėmis konstrukcijomis.

„Statybininkų prašomas, esu vertinęs nemažai statomų objektų pasyviosios gaisrinės saugos sistemų (dūmų šalinimo ortakių, vožtuvų, elektros kabelių apsaugos, priešgaisrinių durų, sandarinimo montavimo, priešgaisrinių dangų padengimo) ir drąsiai galiu teigti jog esame gerokai atsilikę šiuo klausimu. Didžiausias dėmesys telkiamas aktyvių sistemų, tokių kaip sprinkleriai ar dūmų šalinimas, montavimui, išbandymams, bet užmirštama, kad pasyviųjų gaisrinės saugos priemonių kokybiškas įgyvendinimas nulemia gaisro plitimo greitį ir mastus. Tai sistemos, kurios nepriklauso nuo jokio energijos šaltinio. Teisingai sumontuota sistema tarnaus ilgai, o gaisro metu – ir patikimai“, – teigia ilgametę patirtį turintis gaisrinės saugos inžinierius ir gaisrinės saugos auditorius, UAB „Laudo“ direktorius Martynas Matulevičius.

Iki 2009 metų tranzitinių elektros kabelių apsaugai požeminėse automobilių saugyklose dažniausiai buvo naudojami įvairūs išsipučiančia priešgaisrine danga padengti stiklo audiniai. Jais buvo apvyniojami kabelių loviai, tvirtinami paprasta viela. Iki to meto nė viena Lietuvoje parduodama sistema nebuvo išbandyta ir klasifikuota pagal būtent tam skirtą Europos standartą.

Kokią sistemą rinktis?

Pagrindinius gaisrinių bandymų ir klasifikacijos rezultatus galite rasti sistemos Europos techniniuose liudijimuose (angl. ETA – European technical approval) arba akredituotų gaisrinių tyrimų laboratorijų išduodamose Atsparumo ugniai bandymo ir klasifikavimo atskaitose.


„Mano žiniomis, šiai dienai dėl pasirinkimo trūkumo rinkoje tik viena sistema atitinka visus priešgaisrinius reikalavimus. Tai kalcio silikato pagrindu gaminamos plokštės „Promatect L500”. Šio produkto eksploatacinės savybės išlieka ne trumpiau kaip 25 metus, kalcio silikato plokstės nebijo drėgmės, o jos gavusios nekeičia savo techninių savybių ir nesideformuoja. Jas tiekia tarptautiniam konsorciumui „Etex“ priklausanti įmonė UAB „Eternit Baltic“ – teigia UAB „Priešgaisriniai sprendimai“ direktorius Mindaugas Stankevičius.

PROMATECT®-L500 plokščių savybės

Tranzitu klojamos kabelių inžinerinės komunikacijos turi būti izoliuotos panaudojant priešgaisrinį ugniai atsparių kalcio silikato plokščių izoliavimo kanalą PROMATECT®-L500. Siekiant apsisaugoti nuo gaisro naudojami:

PROMATECT®-L500 kabelių kanalai (apsauga nuo gaisro kanalo viduje). Apsaugo avarinius išėjimus nuo kabelių gaisro poveikio. Gaisras izoliuojamas kanalo viduje ir negali išplisti į grindų ertmę. Avarinis išėjimas lieka laisvas.

PROMATECT®-L500 kabelių kanalai (apsauga nuo gaisro kanalo išorėje). Suprojektuoti taip, kad kilus gaisrui patalpoje, nepakistų kabelių savybės ir būtų apsaugoti nuo ugnies. Kilus gaisrui, būtina, kad tam tikros instaliacijos ir sistemos ir toliau veiktų.

Plokštės PROMATECT®-L500, iš kurių montuojamas pagrindinis karkasas, storis negali būti mažesnis nei 30 mm. Plokščių sujungimo siūlės perdengiamos mažiausiai 30 mm storio plokštėmis PROMATECT®-L500. Kas įdomiausia, srieginiai strypai, laikantys visą svorį neprivalo būti papildomai apsaugoti nei plokštėmis, nei priešgaisrinėmis dangomis. Svarbu užtikrinti, kad atstumas tarp laikančiųjų strypų būtų ne didesnis nei 1250 mm. Elektros kabelių ventiliacijai montuojamos specialios grotelės kurios gaisro metu greitai išsilydo ir užsandarina susidariusią ertmę. Vertėtų paminėti, jog PROMATECT®-L500 plokštės tinka ne tik tranzitinių elektros kabelių apsaugai, bet atitinka ir inžinerinių tinklų kanalų ir šachtų priešgaisrinio standarto reikalavimus.

Gaukite pasiūlymus
Iš viso buvo pateikta 431140 pasiūlymų
Peržiūrėti
Užduokite klausimus ekspertams
Registruotų ekspertų 3409
Iš viso buvo užduota 138770 klausimų